Interviu Kalmar Gyula

„Daca o fotografie spune cat o mie de cuvinte, atunci un film spune de fapt tot”, aceasta este una dintre ideile asociate videografiei de nunta dupa care se ghideaza Kalmar Gyula, manager Story Films.
Motivati fiind de reusitele sale in domeniul videografiei, dar si de faptul ca ne este din nou aproape facand parte din comisia de nominalizare a concursului anual de videografie, l-am invitat pe Kalmar sa ne raspunda la cateva intrebari, al caror raspuns speram sa va fie de folos si, de ce nu, sa va inspire.

Sa incepem…

De cand exista Story Films si de ce ai ales videografia de nunta?

Story Films exista in aceasta forma din 2013. Marca a fost inregistrata un an mai tarziu. Eu personal sub numele propriu filmez din 2007 (cam acestea ar fi datele statistice).

Am ales sa practic filmarea din mai multe motive. Mi-au placut tot timpul lucrurile legate de tehnologie, aparate eletronice si tehnica de calcul. Cred ca am si inclinare inspre latura artistica. Peste toate acesta am observat ca intr-o foarte mare masura (chiar si in ziua de azi) filmarile de nunta sunt de o slaba calitate (desi a evoluat mult acest domeniu in ultimii cinci ani si sunt deja multi furnizori care fac materiale superbe). Dar cand am pornit eu, foarte multe filmari de nunta erau slabe din punct de vedere calitativ, plictisitoare si simteam ca se poate mai “putin” (adica mai scurt), mai interesant si la un nivel mai inalt in acest domeniu. Cam astea ar fi cele trei argumente.

Cum ti-ai caracteriza stilul videoclipurilor tale in cateva cuvinte?

Modul nostru de lucru (iar acest lucru are impact si asupra filmarii) este unul non-intruziv. Incercam sa intervenim si “sa deranjam” pe cat se poate de putin evenimentul. Nu sunt adeptul cadrelor regizate. In opinia mea, noi incercam sa filmam cadre spontane, emotii, reactii si lucruri naturale. Clipurile noastre in general se construiesc in jurul unei piese, iar stilul clipului (atat sunet cat si imagine) il definim dupa eveniment si il adaptam in functie de stilul evenimentului, invitatilor si al mirilor.

In situatiile in care prezinta avantaj, folosim cu mult drag „voiceoveruri” de la preoti ori chiar de la miri, insa pana in prezent Romania nu este locul cu foarte multe evenimente unde se tin „speechuri”.

Care este publicul tau tinta? Cum i-ai descrie pe cei care relationeaza cu stilul tau si care il apreciaza?

Cei care ne aleg provin din mai multe categorii. Cateva trasaturi care ii caracterizeaza ar fi:

1. Cuplurile care isi doresc tot ce este mai bun pe paleta de furnizori;
2. Cuplurile care vor amintiri frumoase si fie vor sa investeasca in filmare de calitate, ori daca nu ar fi posibil, ar renunta la video de tot (avem cel putin cinci – sase cupluri pe an din aceasta categorie);
3. Cuplurile care isi doresc un material dinamic, modern, respectiv un film de nunta nu foarte lung, de lungimea maxima a unul fim de cinema, un film care sa fie interesant.

Despre videografia de nunta

Filmezi singur sau cu unul / mai multi asistenti? Care este rolul fiecarui membru in echipa? Care sunt atributiile videografului principal si care sunt cele ale asistentului?

Filmam in doi in 95% din cazuri de circa doi – trei ani. Ocazional mai accept si filmarea cu o singura camera, mai ales la evenimente mai micute, dar avem si posibilitatea de a filma cu trei videografi (ori doi + unu).

Rolul meu per ansamblu este managementul businessului, relationarea cu clientii, stabilirea programului si in general cam tot ce tine de organizare si lucruri administrative. La nunta eu sunt cel care stabileste modul de lucru, in general eu ma duc la mireasa, eu filmez cu steadyul si eu iau majoritatea cadrelor pt rezumate (first shooter). Colegul meu ma ajuta in general in editare, iar la nunta imi asigura continuitate in momentele cand eu in mod normal nu m-as putea opri (filmeaza de pe monipie in general cu 100mm). Daca suntem trei putem folosi si drona, iar atunci omul al treilea ne ajuta cu bagajele si la partea de operare a dronei.

Cate nunti filmezi in fiecare an?

In jur de 25 – 30 de nunti – avem multe solicitari recent si din Ungaria, iar pe plan local multe evenimente in zile de vineri sau duminica. Cam asa se aduna acest numar.

Ai un moment preferat in desfasurarea unei nunti? Daca da, care este acela?

Nu as putea sa zic ca am momente care imi plac special. Apreciez mult mai mult daca suntem la un eveniment unde programul este lejer si a fost bine gandit, iar astfel putem lucra in conditii mult mai bune si putem fi deosebit de eficienti.

Ai vreo locatie preferata pentru filmari? Unde consideri ca poti realiza cele mai reusite filmari?

Nu, insa as adauga ca imi place ca in fiecare an o parte considerabila din nunti sa fie in locatii in care n-am mai fost.

Pentru clienti

Album fizic

Care este efortul de editare dupa o nunta (numar aproximativ de zile dedicat acestui proces) si in ce consta, pe intelesul unui client?

Procesul de editare l-am cuantificat in urma cu un an. In afara de ziua nuntii, partea de editare, coloristica, ajustare sunete, realizare clip si montaje, dvd-uri / carcase este undeva la 60 – 80 de ore, insa la proiectele complexe ar putea ca timpul efectiv de lucru sa fie peste aceasta valoare.

Care este timpul mediu de livrare a materialelor pentru o nunta?

Din punct de vedere contractual, avem 4 luni pentru a livra materialelul iar in functie de perioada anului acest termen poate scadea uneori chiar si substantial.

Sfaturi pe care le-ai oferi oricarui client!

In momentul in care a stabilit data nuntii, sa solicite informatii in privinta disponibilitatii in acelasi timp de la restaurant, formatie, fotograf si videograf. Ni se intampla des sa fim contactati de cupluri minunate, cu sala si formatie rezervata si noi sa nu fim disponibili desi si-ar dori mult sa le filmam nunta.

Care consideri ca ar trebui sa fie criteriile de care sa tina cont un client atunci cand isi alege un videograf?

1. In primul rand se se orienteze dupa stil. Deci, sa-si caute furnizori ale caror material ii plac;
2. Sa verifice daca furnizorul este de incredere si sa-i solicite materiale de prezentare;
3. Sa solicite acces si la un film lung de nunta fiindca clipurile scurte in baza carora sunt judecati majoritatea ofertantilor sunt mai usor de facut decat un film lung cu adevarat bine realizat;
4. Sa aleaga pe cineva care sa lucreze sub o forma legala (e mult prea greu sa tragi pe cineva la raspundere cu care ai doar o intelegere verbala ori o hartie completata fara mare valoare).

Sectiune de inspiratie pentru clienti

Videografii, alaturi de fotografi, sunt probabil cei mai buni critici de nunta, pentru ca, prin natura jobului, sunt nevoiti sa “citeasca din scoarta in scoarta” tot evenimentul ca sa poata surprinde si extrage cele mai inspirate cadre. De aceea, am ales sa includem in interviurile noastre cateva intrebari pe care probabil orice mireasa ar vrea sa le adreseze cuiva care a vazut de-a lungul vietii sale sute de nunti.

Numeste cateva locatii de nunta preferate (dintre cele in care ai filmat).

Casino Sinaia
Levendulas Budapesta

Preferinta personala: doar DJ sau DJ plus formatie? De ce?

Am participat la nunti superbe in toate variantele, DJ, DJ + formatie, Formatie fara DJ. Depinde foarte mult atat de invitati cat si de prestatori rezultatul final. Ca si mentiune, datorita gusturilor muzicale, ador nuntile cu formatii de cover.

Numeste cateva formatii de nunta preferate.

Trupa Hazard Cluj
Puzzle Cover Band Cluj

Preferinta personala: cununia religioasa in biserica sau in aer liber?

Bineinteles ceremoniile in aer liber are un alt character si imi place mult insa cred ca sunt si alte aspecte ce fac diferenta. Cum ar fi: un mesaj personal din partea preotului.

O idee interesantă de mărturie!

Cutiuta cu pernita ce in interior are lavande (un accesoriu foarte interesant cu parfum deosbit de placut) – am primit asa ceva la “Levendulas” langa Budapesta unde practic de jur imprejur era plantatie de lavande.

Preferinta personala: nunta de zi sau de noapte? Intai ca invitat si apoi ca videograf.

Nunta de zi. Atat ca si invitat, cat si ca si videograf observ ca atat eu personal cat si foarte multi din grupul meu de prieteni, respectiv invitatii de la nuntile unde filmam nu mai au rabdare sa stea pana la 5 dimineata.

Pentru foarte multi taierea tortului inseamna semnalul ca “s-a terminat” si lucru acesta nu arata tocmai cel mai bine. In privinta lungimii chefului de multe ori s-a intamplat ca in numar efectiv de ore, nunta de zi sa aiba o petrecere mai lunga decat cea de noapte. Iar pentru cei care vor sa se distreze numai in intuneric si nunta de zi are macar 2-3 ore de petrecere dupa apusul de soare.

Ca si videograf nuntile de noapte sunt deosebit de obositoare, si practic pierzi doua zile cu filmarea, cea din ziua nuntii si cea de dupa.

Nunta de sambata vs nunta de duminica. Ce preferi din postura de invitat? Dar ca videograf?

Nu am nicio retinere. In mod traditional nuntile au loc sambata, insa am participat la nunti deosebite atat duminica cat si in zilele de vineri. Nunta mea a fost intr-o zi de diminica si a fost totul perfect (e drept, ziua de dupa, luni era liber).

Exercitiu de sinceritate

Daca maine ai fi mire / mireasa, ce videograf de nunta din Romania ti-ai dori sa iti filmeze propria nunta si de ce? Ce valori apreciezi in mod deosebit la acest videograf, din postura de client? O singura varianta! 🙂

Daca as fi mire, l-as alege pe Marian Cristea de la Be Fabulous. Imi place foarte mult stilul lui si eleganta / simplitatea cu care lucreaza. Recent am avut nunta, am ales un videograf cu un portofoliu bun, insa pe partea de termene si seriozitate m-a cam dezamagit, asa ca nu mi-as asuma a doua oara nici macar acest risc.

Numeste, te rog, 3 videografi de nunta din Romania pe care ii apreciezi, tinand cont de stilul, portofoliul si experienta acestora.

Marian CristeaBe Fabulous
Alin Morea – Morea Films
Timotei Jinar – Timotei Jinar Films

Dar din afara?

Jason Magbanoua
Joe Simon
Konstantin Prosnikov

De interes pentru videografi

Cum ai evoluat si cum iti perfectionezi cunostintele tehnice? Participi la seminarii, workshopuri, inveti singur, faci schimburi de experienta cu alti colegi?

Atat workshopuri cat si schimb de experienta cu colegi din Romania, Ungaria si Ucraina.
Ultimul workshop la care am luat parte a fost foarte fain: Brasov, mai 2015. Trainer: Konstantin Prosnikov.

Ce sfaturi le-ati da videografilor aflati la inceput de drum? Care crezi ca sunt pasii necesari pe care trebuie sa ii urmeze un videograf aflat la inceput de drum, pentru a deveni un videograf profesionist de nunta?

Daca doresc sa exceleze.. parerea mea este ca mereu va fi cerere pentru furnizori care ofera materiale frumoase si care sunt seriosi si de incredere. Daca vor sa se multumeasca cu ceva mediu s-ar putea ca piata in anumite orase sa fie saturata deja.

In plus, comparativ cu numarul total de videografi, parerea mea e ca foarte putini fac intr-adevar bani seriosi, ori traiesc bine din chestia asta. Greseala pe care o fac ceilalti este ca vor sa fie mai buni la partea de pret, dar asta implicit ii va impiedica sa evolueze. Un alt sfat ar fi sa-si faca o autoevaluare sau sa ceara sfatul unui coleg. Acest domeniu necesita si aptitudini ori talent, lucrui care nu neaparat se invata. E nevoie si de putina inclinare spre videografie.

Ce parere ai despre workshop-urile de videografi de nunta? Ai participat la astfel de workshop-uri? Ai organizat? Care ti s-au parut cele mai utile? Ce workshop-uri recomanzi?

Sunt foarte utile, am participat, voi mai participa. Si la mine in oras am organizat in urma cu doi – trei ani mici workshopuri “entry level” in ideea sa invat lucruri de baza pentru tineri talentati.

In opinia mea este important ca stilul pe care il urmaresti sa se regaseasca in tematica workshopului sau sa fie similar stilului trainerului, asa ca recomandarea mea este sa tineti cont de aceste aspect. In general la workshopuri nu inveti lucruri total noi sau diferite, ci inveti mici trucuri care in timp pot face diferenta daca stii bine sa le adaptezi.

 

Leave a Reply