„Selecția Editorilor” – interviu cu membrii echipei foto

În urma mai multor întrebări primite din partea fotografilor privitoare la modalitatea de notare a fotografiilor propuse pentru „Selecția Editorilor”, am realizat un interviu cu echipa de editori pentru a veni în ajutorul vostru.

Întrebările sunt referitoare la ce tip de fotografii sunt apreciate de către editori, cât și la calitatea pe care aceștia o caută atunci când acordă calificativele.

Fiecare întrebare este urmată de concluzia noastră, rezultată din răspunsurile primite, urmată apoi de o selecție din textele editorilor. Pentru a vedea toate răspunsurile primite din partea comisiei de editori, la finalul articolului, puteți descărca un PDF cu acestea.

1. Criteriile după care sunt apreciate fotografiile propuse pentru selecția editorilor 

Majoritatea editorilor notează pozitiv imaginile care spun o poveste. Fotografiile selectate sunt originale și pline de viață, atrag atenția încă de la prima vedere și îi prezintă pe miri natural, fără să abordeze o postură regizată.

Calitatea tehnică a fotografiilor selectate trebuie să fie ireproșabilă, ca la carte, pentru că rareori se trece peste acest criteriu. Se ține cont de aspecte precum impresie de ansamblu, lumină, moment, și mai ales de creativitate și compoziție.

Materialele incomparabile, care nu reprezintă copii ale altor fotografii câștigătoare la concursuri de fotografie, au toate șansele să fie apreciate de către editori.

Marian Cristea:

Mai întâi voi nota doar acele imagini care au un fundament tehnic în spate – moment, compoziție, lumină. Apoi, plusul va veni întotdeauna pentru imaginile care au viață sau în care descopăr ceva ce nu am mai văzut în alte sute de mii de imagini.

Sabina Mladin:

Consider că o fotografie este reușită atunci când are câte puțin din toate. De aceea, acord o la fel de mare importanță fiecărui criteriu în parte. Îmi plac fotografiile creative, țin cont de compoziție, editare și cel mai mult îmi place ca o fotografie să spună o poveste.

Paulian Prăjitură (Adora Studio):

Plec la drum fresh pentru fiecare pachet de propuneri în parte. Apreciez imaginile care mă surprind: prin orice – compoziție, elemente neașteptate, emoții sincere. La unele mă uit și la partea tehnică, dar primează creativitatea.

Marius Bărbulescu:

Prima impresie e cea mai puternica. Dacă o imagine mă impresionează din prima, cu siguranță are ceva special. Calitatea tehnică trebuie să fie „by default”. Rareori trec peste acest aspect.

Theo Manusaride:

Pe lângă criteriile obișnuite de evaluare a unei imagini de nuntă (lumină, compoziție, posing, editare) pentru mine este foarte importantă unicitatea fotografiei. Vreau să văd că acea imagine nu este o copie identică a unui alt cadru în trend pe la concursurile de gen.

Și, poate cel mai important pentru mine, dar și greu de explicat în cuvinte, este starea pe care ți-o transmit subiecții din imagine. Caut nu doar o imagine bună din punct de vedere tehnic, bazată pe o idee originală, cât o imagine în care să văd că mirii se simt confortabil, că este o postură în care nu se regăsesc constrânși de dragul ideii imaginii de concurs.



2. Ce fotografii primesc notă maximă

Primesc notă maximă fotografiile care ies din tipar, veritabile, sublime, care spun o poveste și care surprind prin sinceritate și emoții, transmițând privitorului personalitatea mirilor.

Desigur, pe lângă toate cele de mai sus, partea tehnica trebuie să fie perfectă.

Adina și Andrei (Jadoris Photography):

Acordăm calificativ maxim pentru tot ce iese din tipar. Apreciem originalitatea si creativitatea.

 

Theo Manusaride:

Așa cum vă ziceam și cu alte ocazii, eu cred mai puțin în competiții. Cred enorm însă în a realiza imagini care să îi reprezinte pe miri, imagini care să le placă în primul rând lor, astfel că pe lângă fotografii bine realizate din punct de vedere tehnic și originale, pentru a primi calificativ maxim acele imagini trebuie să transpire personalitatea subiecților și faptul că ei se simt în largul lor în acea postură.

Sabina Mladin:

Notez mai ales fotografiile care mă surprind, care sunt complexe, spun o poveste, dar în același timp sunt bine încadrate și editate.

 

Marian Cristea:

Apreciez acele imagini care pe lângă partea tehnică au și acel ceva care mă scoate din banalul fotografiilor de eveniment.

3. Ce tip de fotografii sunt în general respinse din start

Se resping din start clișeele, fotografiile care transmit nimic, cele în care personajele principale sunt potrivite în poziții nenaturale, false, imaginile realizate eronat din punct de vedere tehnic sau cele în care s-a exagerat pe partea de editare.

Paulian Prăjitură (Adora Studio):

Am tendința de a respinge clișee, posturi incomode, miri pe care se vede că i-a rugat fotograful să stea într-o anumită poziție și ei sunt incomozi sau stau nefiresc… Multe siluete care nu au nimic surprinzător în cadru sunt respinse din start. Asta nu înseamnă că nu sunt bune; dar nu sunt suficient de bune pentru un concurs. Sunt facil de făcut.

Ciprian Dumitrescu:

Resping fotografiile care nu spun nimic, în care se vede clar că personajele sunt false.




Marian Cristea:

Din start resping clișeele pe care le întâlnim în fotografia de eveniment peste tot. Resping acele imagini care nu au trinitatea: moment – compoziție – lumină. Desigur, sunt și excepții, atunci când unul dintre cele trei elemente este atât de puterinic încât poate suplini lipsa unuia sau a celorlalte două elemente tehnice.

Theo Manusaride:

Resping imaginile realizate prost din punct de vedere tehnic, după idei clișeice pe care le vedem de ani de zile în fotografia de nunta, cu subiecți care arată că nu se simt în largul lor în acea postură.


4. Câteva sfaturi pentru fotografii care propun materiale pentru „Selecția Editorilor”

Este ideal ca înaintea trimiterii materialelor, fotografii să se pună în pielea unui privitor neutru și să încerce să evalueze cât mai obiectiv imaginea respectivă. Să încerce să fie unici, să-și pună amprenta proprie pe fiecare material, să se inspire din comunitate, fără a copia.

Desigur, pentru ca fotografiile să fie premiate este necesar să se respecte pe cât posibil toate sfaturile tehnice, de structură și de compoziție, despre care s-a povestit la punctele anterioare.

Premiile nu trebuie să reprezinte un stres suplimentar. Acestea vin ca o încununare a muncii depuse, a consolidării unui stil propriu pe parcursul timpului, în care fotografiile scot în evidență în primul rând personalitatea mirilor.

Theo Manusaride:

Încercați să nu plecați la evenimente dorind să realizați cadre bune pentru competiții, ci cu dorința de a fi mai buni decât săptămâna trecută și de a căuta idei noi care să pună în valoare și personalitatea mirilor voștri.

 

Adina și Andrei (Jadoris Photography):

Fiți originali, inspirați-vă din comunitate, dar nu copiați. Încercați să vă transpuneți propria viziune în fotografii.

 

Ciprian Dumitrescu:

Alegeți imagini de mare impact care să transmită privitorului emoție, să spună o poveste, iar din punct de vedere tehnic să fie cât mai curate, cu lumină bună și fără elemente care nu își au locul în fotografie sau care distrag atenția de la subiect.


5. Despre discrepanțele existente dintre gusturile unui fotograf profesionist și cerințele clientului privind fotografia de nuntă

Apar discrepanțe între gusturile fotografului și cerințele clientului atunci când nu există o comunicare suficient de bună între cele două părți. Atât timp cât discrepanțele vor fi insignifiante, mirii vor privi cu plăcere peste ani fotografiile de nuntă, acesta fiind de altfel și obiectivul principal al oricărui fotograf profesionist de nuntă.

Pentru a fi evitate nepotrivirile de gust, trebuie asigurat faptul că înainte de a semna contractul cu fotograful de nuntă, clientul a aruncat un ochi peste portofoliul acestuia, că înțelege care este stilul de fotografiere, pe ce se pune accent în ziua nunții și își imagineaza ce va primi la final. De asemenea, este util ca fotograful să asculte doleanțele clientului și să-i comunice de la bun început dacă stilul său de fotografiere se încadrează în șablonul respectiv sau nu, sau dacă poate face mici excepții de la ideile sale despre cum ar trebui să arate cadrele de nuntă.

Postările fotografilor pe site, blog, catalogul Fotografi-Cameramani, facebook, instagram, etc joacă un rol esențial în evitarea discrepanțelor.

Sabina Mladin:

Clienții ne aleg în funcție de ce văd la noi pe pagină postat, așa că atunci când un client ajunge la noi, el deja știe ce stil abordăm, pe ce anume punem accent, ce anume urmărim în ziua nunții. De aceea, este important ce postăm, deoarece așa îți atragi clienții pe care îi vrei pe mai departe, care să fie potriviți pe stilul tău.

Marian Cristea:

Nu cred că ar trebui să existe discrepanțe dacă mesajul este transmis clientilor așa cum ar trebui. Cum putem transmite clar ceea ce le putem oferi? Prin postări pe blog care ne definesc stilul, care ne prezintă, și prin discuțiile punctuale, obligatorii de la întâlnirea cu clientul.

Nu ne poate cere ceea ce noi nu expunem pe blog, dacă acesta nu și-a exprimat în mod clar doleanța. Desigur că pot face concesii în ziua nunții pentru un client care are câteva cerințe pentru două-trei cadre, dar nu voi accepta niciodată să îmi dicteze ce și cum să fotografiez în ziua nunții.

Marius Bărbulescu:

Discrepanțele ar trebui să fie foarte mici. Un client alege un fotograf deoarece îi place ceea ce a văzut în portofoliul său și se așteaptă să primească cel puțin același lucru. Asta înseamnă că acel client trebuie să accepte stilul fotografului ales de ei și să nu intervină pe partea asta.

Paulian Prăjitură (Adora Studio):

Există categoric discrepanțe… Spuneam mai devreme despre fotografiile cu siluete, realizate de obicei la apus. Clienții categoric le apreciază. Și noi le facem astfel de fotografii mirilor noștri. Însă eu – ca fotograf profesionist – știu că e ușor să faci așa ceva. Am văzut mii de astfel de cadre, nu mai sunt impresionat. Sunt fotografii surprinzătoare, în care mirii nu se văd, sau nu se văd întregi, sunt mișcați, etc, care sunt poate de multe ori scoase din album de către clienți. Asta nu le face mai puțin bune.

Ciprian Dumitrescu:

Nu cred că sunt discrepanțe. Acestea apar doar dacă fotograful nu discută cu clientul și nu îl face să ințeleagă ce o să primească.


6. Recomandări privind abordarea clienților care au un punct de vedere complet diferit față de fotograf în ceea ce privește actul artistic

Dacă în urma discuției premergătoare semnării contractului există diferențe mari între viziunea clientului și cea a fotografului, cel mai bine este ca acel client să fie redirecționat către altcineva.

În majoritatea cazurilor când există un punct de vedere diferit între client și fotograf, legat de fotografierea unei nunți, rezultatul final este dezamăgitor pentru ambele părți. Informarea corectă a clientului reprezintă una dintre cheile succesului privind aceste cazuri.

Marius Bărbulescu:

Dacă un fotograf își informează corect posibilii clienți înainte de a semna cu ei, astfel de situații nu ar trebui să apară aproape niciodată.

 

Adina și Andrei (Jadoris Photography):

Recomandăm fotografilor să-și aleagă doar clienții pe care și-i doresc, acei clienți care le apreciază munca, deoarece clientul care nu apreciază stilul tău nu are cum să fie mulțumit de rezulatul final și, cel mai probabil, nici fotograful nu o să fie.

Theo Manusaride:

Recomand evitarea colaborării cu clienții care nu par să fie pe aceeași lungime de undă cu fotograful. Cel mai probabil imaginile nu îi vor mulțumi, pentru fotograf tot procesul va fi un stres continuu și toți ar fi mai câștigați dacă nu s-ar fi aventurat pe acest drum.

Sabina Mladin:

După cum spuneam, clientul ar trebui să știe în ce stil lucrează fotograful pe care îl alege la nuntă, dar și fotograful trebuie să înțeleagă că fotografiază în primul rând pentru miri, și mai apoi pentru el.

7. Trenduri în fotografia de nuntă modernă. Care sunt acestea și cum ar putea fi caracterizate

Fotografia de nuntă este complexă, caracterizată de diverse stiluri și trend-uri, dictate fie de fotografi de succes, fie de clienți.

În prezent, fotografiile cu imagine de film, fotoreportajul sau stilul fashion par să prindă puternic. Pentru un fotograf, important este să încerce să-și dezvolte propriul stil, care să genereze imagini emoționante ce au capacitatea de a trece testul timpului.

Ciprian Dumitrescu:

Ca și în modă și în fotografie au fost și vor fi trenduri. Eu nu mă ghidez după ele și nu le urmăresc pentru că sunt de părere că dacă reușești prin fotografia ta să transmiți emoție, atunci acele fotografii vor fi la fel de bune și peste 100 de ani. O editare curată, fie color sau alb-negru, va dăinui peste ani indiferent de trenduri.

Paulian Prăjitură (Adora Studio):

Este plin de trenduri. De la banalele poze înclinate de acum 10 – 12 ani, până acum la stilul de prelucrare VSCO, evenimentele vintage sau prelucrarea vintage. Sunt fotografi care reușesc să dea naștere unui trend prin munca pe care o fac și prin dorința clienților de a avea ceva asemănător – chiar dacă nu își permit sau nu mai e disponibil acel fotograf. Există trenduri locale care apar în urma unor workshop-uri ale unor fotografi străini. 

Important este să îți menții un stil al tău, să rămâi inconfundabil. Asta îți aduce în continuare clienți și îți permite să fii singur pe o nișă, nu să concurezi cu alți 500 de fotografi care fac fix același lucru. Pune amprenta ta și demonstrează că tu ești omul potrivit. Trendurile trec.

Marius Bărbulescu:

Da, există trenduri… dar și clienții dictează aceste trenduri. Aș vrea să fotografiez în afara acestor trenduri, dar ne influențează pe toți.

 

Adina și Andrei (Jadoris Photography):

Probabil există mai multe trenduri, însă încurajăm ca fiecare să facă fotografie în primul rând pentru el, pentru a putea fi constant într-o piață în continuă schimbare.



„Selecția Editorilor” este un concurs desfășurat săptămânal, dedicat fotografilor înscriși în catalogul Fotografi-Cameramani. Vezi toate fotografiile selectate de echipa de editori, precum și cum funcționează acest sistem.

Descarcă de AICI toate răspunsurile oferite de editorii fotografi în cadrul interviului.