Trusa fotografului de nunta

Unii dintre noi fac bani frumosi din fotografia de nunta, dar cu siguranta nu a fost asa de la bun inceput. Cu totii am pornit cu sperante mari si ne-am imaginat ca este floare la ureche, dar ne-au trecut toate transpiratiile cautand o incadrare macar simpatica la primul eveniment

Eu unul m-am simtit stangaci si neinspirat si mi-am jurat ca nu mai calc pe la vreo nunta cu aparatul la gat. Fotografiile mele, desi in general corecte, erau formale. Se imparteau in doua mari categorii: cuplul pozand fericit cu zambete stangace si interminabilele fotografii de grup cu invitatii.

Spre surprinderea mea, fotografiile au fost totusi bine primite, pesemne la vremea aceea standardele nu erau cele mai inalte. Un ametit, cu un aparat atarnat de gat, satisfacea dorinta de a avea un fotograf la nunta. Dar zilele acelea erau numarate, iar clientii aveau sa-si contureze propriile cerinte, sa ceara mai mult. Iar daca nu as fi avut nimic de oferit in plus, probabil as fi subtiat randurile fotografilor de eveniment.

Pornind cu cate o poza, doua, noua, am inceput sa adaug stiluri si tehnici noi. Au aparut atat cadrele fotojurnalistice, dar si cele studiate, cu mirii pozand intr-un stil editorial de inspiratie fashionistica.

Ca sa ai succes cu siguranta trebuie sa te eliberezi de stereotipuri, sa fii un Creativ. Dar este insa suficient?

Fara indoiala, creativitatea este un mare avantaj. Daca vrei sa valorifici acest beneficiu, trebuie sa-l completezi tinand mereu pasul cu tehnologia, cautand tot timpul mijloace noi de exprimare artistica.

De pilda, acum cativa ani, un blit pe aparat era tot ceea ce-si putea dori un fotograf de nunti. Astazi el poarta in traista un arsenal intreg.

Aparatul de fotografiat este o conditie sine qua non, ma refer desigur la cel de rezerva. Este riscant sau chiar de-a dreptul prostesc, ar spune unii, sa pleci la nunta cu un singur aparat foto. Si totusi majoritatea am facut-o, cel putin la inceput, cand bugetul este de multe ori insuficient. Dar ce faci daca improbabilul devine realitate si unicul tau aparat isi da obstescul sfarsit? Ma indoiesc ca scuzele vor fi suficiente.

Aparatul meu principal este unul cu senzor full-frame, iar cel secundar un aps-c semiprofesional. Alegerea celui de rezerva a fost justificata doar din motive financiare. Probabil cand voi inlocui aparatul principal cu unul nou, cel vechi isi va asuma rolul de back-up.

 

Canon EOS 5D Mark III
Canon EOS 5D Mark III
Nikon D750 Body
Nikon D750 Body

 

La randul ei, fiecare camera trebuie sa aiba cel putin un acumulator de rezerva si doua-trei carduri de memorie. Un laptop si un hdd / ssd portabil sunt binevenite, mai ales in deplasarile de mai multe zile.

Pe langa obiectivele clasice: 14-24 f/2.8, 24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8, pun si un obiectiv macro de 105mm f/2.8, perfect pentru cadrele de detaliu, dar si un excelent obiectiv de portret. Pentru sedintele foto cu mirii, imi mai iau si fix-ul de 300mm, perfect pentru separarea mai buna a subiectului de fundal, dar si pentru comprimarea perspectivei.

Tot pentru acel efect de separare, dar si pentru calitatea lor optica foarte buna, iti poti suplimenta trusa si cu alte obiective cu focala fixa,cum ar fi 24, 35, 50 sau 85mm cu f/1.4 .

Unii fotografi, de altfel renumiti pentru stilul lor aparte, au renuntat la confortul oferit de zoom-uri si folosesc exclusiv astfel de obiective cu focala fixa.

Varietatea obiectivelor folosite iti va permite abordarea diferita a aceluiasi cadru, fie prin punerea accentului pe subiect intr-o incadrare close-up, fie prin plasarea acestuia in context, cu o cadratura mai larga.

Trepiedul (sau monopiedul) este si el recomandat in unele situatii, cum ar fi iluminarea insuficienta, sau chiar si pentru incadrarea riguroasa in cazul fotografiilor de grup.
Un accesoriu foarte util si in acelasi timp ieftin este blenda. Aceasta poate fi de difuzie, de reflexie (argintie, aurie, wavy, sau alba), sau un kit care le combina pe amandoua. Poate fi folosita pentru atenuarea umbrelor dure data de lumina naturala directa, pentru deschiderea tonurilor in zonele umbrite sau ca sursa de lumina principala in fotografierea contre-jour.

Obiectiv Sigma 70 - 200 mm
Obiectiv Sigma 70 – 200 mm
Blenda
Blenda
Blit Tamron SP 24-70mm
Obiectiv Tamron SP 24-70mm

 

De multe ori lumina naturala este insuficienta sau de proasta calitate, spre exemplu in biserica sau la restaurant. Cand lucrezi in astfel de circumstante, esti nevoit sa folosesti surse suplimentare de iluminare. Flash-ul portabil, fie pe camera, ca lumina de umplere, fie pe un stativ cu o umbrela, este alegerea cea mai populara. Desi nu iti ofera cea mai spectaculoasa lumina, il poti folosi chiar si ca lumina principala, spre exemplu la oficiul de stare civila, in momentul semnarii registrului, sau in alte situatii in care iluminarea este precara.

Pentru fotografierea slujbei religioase eu folosesc blituri pe stative, declansate cu triggere radio. Lumina principala este data de unul sau doua blituri cu umbrele, declansate in mod ttl, pentru a obtine o expunere corecta pentru subiectii aflati la distante diferite de sursa de iluminare (mirii si nasii in prim plan, rudele apropiate in planul secund, si ceilalti invitati in plan indepartat). Schema de iluminare o completez cu doua flash-uri in mod manual, goale, fara modificatori, tot pe stative, in spatele multimii, pentru conturarea subiectilor fotografiati.

Pot fi folosite si surse de lumina continua, mai ales atunci cand faci echipa cu un videograf, pentru a nu-i perturba acestuia filmarea cu flash-urile tale repetate.
Pentru sedinta foto cu mirii, sau la restaurant, pot fi folosite de asemenea flash-uri sau lampi portabile cu lumina continua (cum ar fi dedolight ledzilla).

Pe langa tot acest echipament absolut necesar, este recomandabil sa ai la tine si un kit pentru curatarea obiectivelor, si desigur multe baterii pentru blituri, triggere radio si camerele foto, eventual cu tot cu incarcatoare. Un alt accesoriu util este un expodisc sau un greycard pentru stabilirea corecta a balansului de alb.

Pentru transportarea echipamentului poti folosi un rucsac, troller sau o geanta foto. Fiecare are avantaje, dar si dezavantaje, iar alegerea va trebui facuta in functie de greutatea echipamentului, de constitutia fizica, de eventualele probleme de natura medicala (dureri de spate), ergonomie, dar si de preferintele subiective ale fiecaruia.

Alegerea cea mai populara in randul fotografilor de eveniment este geanta, pentru ca permite scoaterea obiectivelor cu usurinta, fara a fi data jos de pe umar. De asemenea, nu exista riscul de a rasturna continutul gentii din cauza unui fermoar uitat deschis, si este mai stabila cand este lasata pe jos.

Pe de alta parte, rucsacul este mai potrivit pentru greutate mai mare, pentru ca o distribuie uniform pe ambii umeri. Troller-ul este foarte recomandat pentru cei care au probleme cu spatele, dar si in cazul echipamentului greu.

In cele din urma nu uita sa iti verifici echipamentul, cel tarziu cu o zi inaintea evenimentului, pentru a te asigura ca ai tot ce iti trebuie, ca acumulatorii sunt incarcati, ca obiectivele, senzorul, ocularul sunt curate iar cardurile sunt goale.

Articol scris de Stefan Popescu, consultant F64!