Blogul Fotografi-Cameramani.ro

Interviu cu Martin Chiriță (CBSPRO), partener oficial Frame Concept 2017

CBSPRO.ro este partener de mai bine de 7 ani şi implicat în organizarea evenimentului Întâlnirea Videografilor – Frame Concept.

Ce v-a determinat să vă alăturaţi comunităţii videografilor din România?

Consideram că a fi aproape de utilizatori, de clienții noștri, este benefic din punct de vedere profesional atât pentru noi cât și pentru cei ce exploatează echipamentele. Astfel și noi putem înțelege mai bine nevoile și cerințele, dar și cel ce utilizează echipamentele are acces la informații mult mai ușor și la soluții croite pentru nevoile lui.

Întâlnirea videografilor atunci şi acum, un proiect pe care l-aţi sustinut încă de la început. Cum îl vezi după 7 ani?

Faptul că s-a creat o comunitate strânsă în această breaslă este un pas foarte important. Ne-am implicat activ în susținerea întâlnirilor și workshop-urilor organizate în domeniul videografiei și este o certitudine că aceste evenimente au evoluat spectaculos, de la an la an, atât din punct de vedere al implicării noastre și a producătorilor, cât și din punct de vedere al implicării organizatorilor și participanților.

CBSPRO.ro este o firmă mare din România în domeniul vânzărilor de echipamente video profesionale. Cât de importantă este calitatea echipamentului pentru un videograf atunci când vine vorba de standard atât profesional cât şi creativ?

Echipamentele sunt uneltele prin care un videograf își exprimă creativitatea. Ca în orice artă, este nevoie atât de tehnică cât și de talent. Atunci când vine vorba de tehnică este o certitudine că un echipament bine ales, și cunoștiințele de imagine te pot ajuta să ajungi la rezultatul dorit de tine mai ușor.

În ultimii ani împreună cu CANON România aţi organizat cursuri practice pentru camerele video Cinema din seria C. Veţi desfăşura astfel de cursuri tehnice şi pe viitor?

Este ideal ca un utilizator să exploateze un echipament cu randament maxim. Din păcate, în cele mai multe situații echipamentele sunt exploatate necorespunzător,  la foarte puțin din capacitatea lor. Foarte mulți videografi investesc în echipamente noi doar pentru că sunt la modă.

Cursurile practice au scopul bine definit de a ajuta utilizatorul să aleagă un echipament potrivit pentru cerințele sale și să exploateze acel echipament cât mai bine. Așadar, vom continua să organizăm workshopuri tehnice pentru că noi considerăm că o mai bună cunoaștere a unui echipament și al scopului pentru care a fost construit este un pas mare spre o exploatare corectă.

Anual reprezinţi CBSPR.RO la diferite târguri internaţionale de specialitate, iar prin intermediul vostru o bună parte din echipamentul prezentat acolo ajunge pe piaţa din România. Cum vezi evoluţia pieţei de echipament video profesional la nivel mondial şi unde se află România în acest moment pe harta vânzărilor de echipament profesional?

CBSPRO.ro reprezintă în România peste 80 de producători. La expozițiile de specialitate avem ocazia de a discuta direct cu producătorii despre direcția în care se duce industria și de a testa tehnologiile noi încă din stadiul de prototip.

Fiecare producător încearcă să impună un standard, o direcție, iar nivelul a crescut spectaculos în ultimii ani. România este foarte dezvoltată atât în televiziune cât și în zona de producție. Faptul că un producător ca și Canon a lansat în România o cameră precum C200, în ziua lansării mondiale, în detrimentul unor țări ca Ungaria, Austria, Cehia sau Olanda întărește convingerea mea că România este un punct important pe hartă în acest domeniu.

Ştim bine Canon este lider în segmentul camerelor video Cinema cu o gamă variată de modele, aş enumera doar c100, noul c200, c300. Există cerere în zona videografiei independente din România pentru modelele Cinema si care este cel mai bine vândut model în acest moment?

Canon C100 este cea mai populară cameră cu senzor mare în zona videografiei independente. În prezent, sunt peste 200 de utilizatori de C100 în România în acest segment.

Totodată, atât C100 cât și C200 sunt adoptate în prezent ca și standard pentru producție în cele mai importante televiziuni din România (PRO TV, Antena și DIGI24). Este clar că acest tip de camere satisface piața pentru că oferă posibilități artistice ridicate și ergonomice și fiabilitate și ne bucurăm că un producător precum Canon a înțeles acest lucru și dezvoltă în continuare acest segment cu succes.

Susţineţi acest eveniment atât din punct de vedere logistic cât şi cu invitaţi, nume sonore din industria video cât şi a producţiei de film. În acest an invitaţii voştri sunt: regizorul Andrei Băltăreţu, DOP Adi Popa. Cât de importanta credeţi că este implicarea şcolii de film în zona de producţie videografica, corporate, publicitate şi ce elemente consideri că au în comun aceste segmente cu filmul?

Este clar că pe măsură ce dobândește experiență, un videograf bun poate aborda atât nunți cât și producții corporate sau, de ce nu, publicitate. Conținutul video este din ce în ce mai căutat de către companii și consider că în viitorul apropiat din ce în ce mai multe firme mici și medii vor dori să investească în clipuri publicitare.

De accea, este important ca un videograf să înțeleagă care sunt abordările în diverse domenii și să poată duce la bun sfârșit un proiect de corporate sau publicitate, aspirând tot timpul la o evoluție spre mai bine, atât calitativ cât și financiar.

O premieră pentru acest an la Frame Concept este invitatul vostru special reprezentantul Grass Valley Germania. Ştim bine, Grass Valley este un jucător important pe piaţa dezvoltatorilor de software video (NLE) cât şi de componente hardware. Cât de importantă consideri că este prezenţa unui specialist din zona IT la un astfel de eveniment?

Grass Valley este un gigant în industria echipamentelor de televiziune. Faptul că am reușit să îi implicăm direct în Frame Concept poate aduce doar beneficii și cu siguranță participanții pot înțelege mult mai bine care sunt mecanismele din spatele unui soft de editare și care sunt soluțiile pentru problemele lor de zi cu zi, de la diferite combinații de setări până la nevoile hardware optimizate.

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat desfăşoară programul START UP NATION 2017. Ştim că aveţi solicitări prin intermediul acestui program. Cum se derulează în acest moment şi cât de important este acest program pentru cei care doresc să-şi dezvolte o afacere cu profil videografic?

Sunt foarte multe linii de creditare guvernamentale sau puse la dispoziție de UE pentru acest domeniu până în 2020. Este foarte important ca un posibil pretendent să înțeleagă care sunt beneficiile și obligațiile într-un astfel de parteneriat public-privat cu fonduri nerambursabile și am constatat că majoritatea celor care au aplicat la acest program nu sunt pregătiți pentru a duce acest proiect la bun sfârșit.

Avem experiență cu astfel de proiecte și pot să vă spun că nu tot ce zboară se mănâncă. Vom aborda acest subiect în detaliu la întâlnire și sper că participanții vor asimila suficiente informații pentru a putea accesa și finaliza în bune condiții astfel de programe de finanțare.

Ne dorim ca Frame Concept să devină un element activ în susţinerea comunităţii videografice din România. Din acest motiv, 2018 vrem să fie un an reprezentativ în materie de knowledge prin organizarea de workshop-uri, intalniri, diferite prezentari, invitati, etc. Veţi rămâne în continuare un partener activ în susţinerea proiectelor comunităţii Frame Concept?

Cu siguranță vom continua și vom îmbunătății parteneriatul cu Frame Concept și în anii ce urmează. De fiecare dată experiența noastră a fost extraordinară și considerăm că astfel de evenimente sunt direcția prin care se poate crea o mai bună comuniune între videografi și producătorii de echipamente.